اعلامیهء تاس
خلیل وداد خلیل وداد

 

ترجمهء یک سلسله اسناد اشد محرم کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

(لشکر کشی به افغانستان)

پیرامون مادهء 151 پروتوکل شمارهء 177

اشد محرم

پیوست شماره 4

اعلامیهء تاس

مدت مدیدی است که مداخله در امور داخلی کشور همسایه و دوست اتحادشوروی جمهوری دموکراتیک افغانستان از خارج، منجمله با بکارگیری مستقیم نیروهای مسلح ادامه دارد. بر همه هویداست که هدف این مداخلات شکست نظام دموکراتیکی ست که در نتیجهء پیروزی انقلاب اپریل 1978 مستقر شده است. مردم افغانستان و نیروهای مسلح آن با قاطعیت این اقدامات تجاوزی را دفع نموده، توطیه های مخرب علیه دستآوردهای دموکراتیک، استقلال و حاکمیت ملی افغانستان نوین را خنثیَ میسازند.

مگر اقدامات تخریبی از خارج مرزهای افغانستان ادامه داشته، با گذشت هرروز پهنای گسترده تر گرفته و کماکان دسته های مسلح و سلاح به این کشور گسیل میشود.

در شرایط تجاوز خشن خارجی رهبری جمهوری دموکراتیک افغانستان از اتحادشوروی طی دوسال گذشته مکرراً تقاضای کمک به مردم افغانستان را در امر دفع  تجاوز نمود.

اتحادشوروی منتظر بود که دشمنان خلق افغانستان آخرالامر به هوشدارهای جوانب افغانی و شوروی متوجه شده، به نوای عقل گوش داده و به تلاشهایشان برای خفه نمودن روحیه آزادی و استقلال مردم افغانستان خاتمه میدهند. با دریغ این امر جامهء عمل نپوشید ومداخلهء خارجی برای خلق افغانستان غیر قابل تحمل شده و ابعاد و اشکال  گسترده تر را گرفته است.

در چنین شرایطی رهبری دولت افغانستان دوباره از اتحادشوروی تقاضای جدی  کمک در امر مبارزه علیه تجاوز خارجی را نمود. اتحاد شوروی با اتکأ به همسانی منافع هردو کشور و مسایل امنیتی که همچنان در معاهدهء دوستی، حسن همجواری و همکاری مؤرخ 5 دسامبر سال 1978 مشخص شده و بخاطر حفظ صلح در این منطقه به درخواست رهبری افغانستان لبیک گفته و تصمیم گرفت قطعات محدود نظامی را برای انجام وظایفی که رهبری افغانستان میخواهد، گسیل نماید. این عمل اتحادشوروی همچنان با منشور سازمان ملل منجمله با مادهء 51 آن که حق دول برای دفاع منفردانه و یا گروهی را برای دفع تجاوز و استقرار صلح مشخص ساخته، مطابقت دارد.    

البته که پس از رفع عواملی که باعث این اقدام اتحادشوروی شده اند، این دولت مصمم است، نیروهایش را از افغانستان بیرون کند.

اتحادشوروی بازهم تأکید مینماید یگانه آرزویش همانند گذشته دیدن افغانستان بمثابهء یک کشور مستقل، غیر وابسته است که سیاست همزیستی مسالمت آمیز و صلح را پیش برده و با استواری وجایب بین المللی خویش را مطابق منشور سازمان ملل متحد احترام و رعایت مینماید.

27 نسخه

 

 

ترجمهء یک سلسله اسناد اشد محرم کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

(لشکر کشی به افغانستان)

پیرامون مادهء 151 پروتوکل شمارهء 177

اشد محرم

پروندهء ویژه

پیوست شماره 5

 

 

به رفیق ببرک کارمل

 

منشی عمومی کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان، رییس شورای انقلابی و صدراعظم جمهوری دموکراتیک افغانستان.

 

بشما بمناسبت انتخاب تان بحیث منشی عمومی کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان، رییس شورای انقلابی و صدراعظم جمهوری دموکراتیک افغانستان ازصمیم قلب تبریک میگویم.

بنمایندگی از رهبری اتحادشوروی و از نام خودم پیروزی تان را در کار پهناور و حجیم تان به نفع خلق دوست افغانستان خواهانم. 

اطمینان دارم که که در شرایط کنونی مردم افغانستان میتواند از عهدهء دفاع از دستآوردهای انقلاب اپریل، استقلال، آزادی و افتخارات ملی افغانستان برآید.

 

ل. بریژنف

 

پیرامون مادهء 151 پروتوکل شمارهء 177

اشد محرم

پروندهء ویژه

پیوست شماره 6

در مورد پشتوانه های تبلیغاتی  پیرامون اقدام ما در افغانستان

 

در هنگام کار توضیحی - تبلیغاتی پیرامون اقدامات کمکی اجرا شدهء ما که بنا  به خواست رهبری جمهوری دموکراتیک افغانستان جهت دفع تجاوز خارجی صورت گرفته باید نکات آتی را در نظر گرفت:

یکم. همهء امور تبلیغاتی را باید متکی به مواضع مندرج در تقاضای رهبری ج.د.ا از اتحادشوروی برای کمک نظامی و بر شالودهء اعلامیهء تاس در این خصوص انجام داد.

 

دوم. تز اساسی ما در این راستا عبارت است از: برآورده نمودن خواست رهبری افغانستان پیرامون گسیل قطعات محدود نظامی شوروی یک هدف دارد و آن کمک  و استعانت به مردم و دولت افغانستان در امر دفع تجاوز خارجی میباشد. اتحاد شوروی با این اقدامش هیچ هدف دیگری را دنبال نمیکند.

 

سوم: تأکید باید کرد که در نتیجهء اقدامات تجاوزی  از خارج، مداخلهء گستردهء خارجی در امور داخلی مردم افغانستان خطر جدی برای شکست دستآوردهای انقلاب اپریل، استقلال و آزادی افغانستان نوین بوجود آمد. در چنین شرایطی اتحادشوروی که رهبران جمهوری دموکراتیک افغانستان در دو سال اخیر مکرراً از آن تقاضای کمک به دفع تجاوز را نموده بودند، به این خواست مطابق به محتوا و متن معاهدهء دوستی، حسن همجواری و همکاری افغانستان- اتحادشوروی لبیک گفت.

 

چهارم. درخواست حکومت افغانستان و پاسخ مثبت اتحادشوروی به آن- مسأله ایست فقط میان اتحادشوروی- افغانستان که همانند هر عضو ملل متحد حق دفاع منفردانه و یا گروهی را در مطابقت با منشور سازمان ملل منجمله با مادهء 51 آن دارند.

 

پنجم. در مورد توضیحات پیرامون تغییر در رهبری افغانستان با اتکأ به اعلامیه های نشر شدهء شورای انقلابی افغانستان و بیانیه های رییس شورای انقلابی افغانستان ببرک کارمل باید تأکید کرد که این کار مسألهء داخلی افغانستان است.  

ششم. باید به هرنوع اتهام ممکن در مورد مسأله نامنهاد مداخلهء شوروی پاسخ مدلل و قوی داد. تأکید باید کرد که اتحادشوروی به دگرگونی در رهبری افغانستان ربطی نداشته و ندارد.  وظیفهء اتحادشوروی در رابطه به حوادث افغانستان و پیرامون آن فقط در اعطای کمک و همکاری در طرد تجاوز خارجی ست. به محض قطع تجاوز و رفع خطر تهدید استقلال و آزادی دولت افغانستان قطعات نظامی اتحادشوروی خاک افغانستان را ترک خواهند کرد. 

 

 

 

7 نسخه


July 9th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی